Wplatanie komunikacji marketingowej w bieżące tematy – tak najkrócej definiujemy Real-time marketing, czasem spolszczając na ‘natychmiastowy’. Chodzi o reakcje na wątki zarówno masowe – medialne, jak i te niszowe, dotyczące jednej branży czy życia np. wpływowych osób. To trend w marketingu, który przebojem wdarł się już w 2014 roku i na regularne akcje realtime marketingowe stosuje np. IKEA czy OREO i inne marki spożywcze.
Jasne, zawsze można odpowiadać na wydarzenia przewidywalne – święta, pierwszy śnieg i medale skoczków. To od dawna było używane w komunikacji i to też robimy. RTM pojawia się jednak jako odpowiedź na trudności w przebiciu się i wymaga więcej uwagi i refleksu. W toku rozwoju internetu, systemów monitoringu oraz serwisów społecznościowych, najwięcej można ugrać na włączaniu się w tematy bieżące, pojawiające się nagle.
Najbardziej spektakularny sposób na RTM to reagowanie na medialne wydarzenia – “tu i teraz” Monitorujemy trendy i odkrywamy tematy tak szybko, jak dziennikarze, aby momentalnie wskoczyć z ripostą. Następnie amplifikujemy (rozpowszechniamy), by nasza reakcja stała się częścią dyskusji.
Trzecia forma, jaką warto wymienić to zaczepki RTM – do influencerów, internautów. Ten sposób działania w połączeniu z monitoringiem internetu realtime (mamy dostęp do takich systemów) pozwala trafiać do potencjalnych klientów, gdy mają akurat problem, jaki rozwiązujemy. Pozwala także nawiązywać relacje z osobami wpływowymi i robić akcje niestandardowe, jak np. dowożenie pizzy przez Pizzaportal osobom akurat głodnym i mówiącym o tym w swoich statusach.
W Momentalnej kreujemy takie zaskakujące wydarzenia i rozpowszechniamy ich nagrania.
Termin newsjackingu, czyli porywanie mediów pojawił się wcześniej, chodzi w nim głównie o wdzieranie się do relacji na żywo, ściąganie uwagi mediów na siebie, wykradanie jej.
Osobiście wolę oddzielać newsjacking od RTM – mimo że jest inspirujące, to jednak “piracki” sposób działania – profanowania relacji mediów, ściągania uwagi na siebie nie zważając na innych.
Czwarta forma wejścia w trend RTM to realtime wideo – transmisje na żywo (FB-live) lub filmy błyskawicznie montowane pod daną okazję. To forma narzędziowa, jednak można kreatywnie wdrożyć regularne emisje i formaty, które dzięki premiowaniu zasięgu przez Facebook przyciągną nową publiczność!
Obsługujemy transmisje dla firm i doradzamy, jak to robić – oferta na fblive.momentalna.pl